آفتاب

آئین وداع با جمشید مشایخی | مشایخی کمال‌الملک را زنده کرد و به تصویر کشید

آئین وداع با جمشید مشایخی | مشایخی کمال‌الملک را زنده کرد و به تصویر کشید

شنبه ۱۷ فروردین روز خداحافظی با جمشید مشایخی هنرمند پرآوازه دنیای بازیگری است. او که سالیان دراز بر صحنه تئاتر، پرده سینما و صفحه تلویزیون خاطرات ماندگاری برای چند نسل ساخت، ۱۳ فروردین دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع جمشید مشایخی


آفتاب: در این مراسم افرادی همچون خانواده استاد جمشید مشایخی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، علی نصیریان، بهمن فرمان ارا، همایون اسعدیان، منوچهر شاهسواری، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، قطب الدین صادقی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، احترام برومند، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، علی مرادخانی، رضا بنفشه خواه ، رضا ناجی، حضور دارند.
مراسم با قرائت قران آغاز شد
اجرای برنامه را  عباس سجادی بر عهده دارد.
در ابتدا شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تاتر گفت: ضایعه فقدان عشق و محبت به مردم برای خانواده تاتر جبران ناپذیر است. آخربن توصیه  استادمشایخی این بود که در زمانه سخت هنرمندان باید یار و یاور مردم باشند. خانه تاتر ضمن ارج نهادن به زحمات استاد مشایخی قول میدهد که زبان حق مردم باشد.
وی ادامه داد: آغاز بهار با یک سیل دهشتناک و کوچ جمشید مشایخی همراه بود.خانه تاتر بر خود واجب میداند فرامین این استاد را آویزه گوش خود کند.
در ادامه ایرج راد گفت: عزیزان ارزشمندی که سالها به فرهنگ کشور عاشقانه خدمت کردند از میان ما  یکی یکی میروند و آن هم رفت. انها همه وجودشان را برای مردم میگذارند و جمشید مشایخی عاشق مردم بود.
وی ادامه داد: او میگفت من عاشق ایران هستم و به خاطر فرهنگ و مردم، زندگی خود را  60 سال بی وقفه وقف هنر کرد. امروز همه با عشق ابنجا حضور داریم برای لحظاتی که با کارهای نمایشی اش عشق به مردم می داد.باید در شهر مکان هایی رابه نام این بزرگان نامگذاری شود گرچه سالن های تاتر به نام این عزیزان نامگذاری شده اما چرا اینکار در سینما انجام نمی شود.
راد خاطرنشان کرد: قرار است با همکاری شورای شهر خیابان ج بنام او نامگذاری شود.
منوچهر شاهسواری گفت: من سپاسگذار همه افرادی هستم که در طول بیماری وی از او نگهداری کردند.جمشید  مشایخی از انان بود که نون به نرخ روز نخورد بلکه خون جگر خورد. خون به جگری که برای فرهنگ و هنر بود. چیزی ندارم بگویم جز تسلیت به خانواده اش.
وی ادامه داد: ما ریزه خوار افرادی همچون جمشید مشایخی هستیم. او با گیسوی هنر خود ماه را به زمین کشید.
در ادامه علی نصیریان نیز گفت: در ابتدا میخواهم از شما مردم تشکر کنم که قدرشناس هستید و همچنبن از مسئولین فرهنگ و هنر که برای وداع آمدند.
وی در حالی که میگربست گفت: اقای مشایخی من انتظار داشتم در اینجا با هم به روی صحنه برویم. این روزها حال خوبی ندارم زیرا همسر،  رشیدی، انتظامی و حال مشایخی را از دست دادم. در سال 1336 اداره ای برای کار تاتر بنام هنرهای زیبای کشور تشکیل شد. بخش تاتر با کارهای ما در یک اتاق کوچک راه افتاد . در سال 36 با مشایخی آشنا شدم که کارمند بود. در یک نمایش کار می کردم و وقتی تیپ او را دیدم از او خواستم با ما همراه شود و او پذیرفت.
وی ادامه داد: مشایخی در چند دوره با من، کشاورز، رشیدی و ... کار کردیم. این همکاری حسن هایی داشت اینکه این چهره ها به جامعه معرفی شدند و ما نیز با هم آشنا شدیم و جمشید مشایخی بسیار خوب درخشید. دوران بعدی تئاتر سنگلچ و دوره بعد سینما و  تلویزبون بود که مشابخی در هر دوره حرفه ای تر کار کرد و در سینما درخشید. در فیلم گاو نباید از نقش مشایخی غافل شد. در همان نقش کوتاه و محدود زیبا و ظریف تصویر کرد.
نصیریان یاداور شد: مشایخی کمال الملک را تصویر و خلق کرد. مشایخی یکی از ستون های پنج تن بود که برای هنرهای نمایشی ایران فعالیت بسبار کرد و با رفتن انها بناها سست می شود. گرچه من معتقدم نسل های جوان با استعدادی داریم که در این زمبنه خواهند درخشید اما هبچ فردی جای مشایخی را نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: او خلاقیت منحصر به فرد خودش را داشت. مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت، خودجوش بود. او بسبار با مرام بود و مرامش پیرو سنت های اصبل ایرانی بود.او را تکریم میکنم به خاطر اخلاقش که پیرو بزرگان بود.
محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو با تسلیت درگذشت جمشید مشایخی گفت: رنج مردم رنج مشایخی بود ،مرامداری صفا ، صدق و جوانمردی و علی دوستی و علی خواهی مرام او بود و پهلوانی را بازی نکرد بلکه زندگی کرد .او پهلوان بود و پهلوانان هرگز نمی میرند.
وی ادامه داد:  تسلیت ما در صدا و سیما و رسانه ملی را بپذیرید و ما به شما هنرمندان و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوییم . امروز با این سیل دهشتناک روز کمک مردم به مردم است و مشایخی همیشه کمکیار مردم بود.
علیرضا نوربخش رئیس خانه موسیقی نیز گفت: متاسفانه در اغاز سال نو‌ ما و‌مردم ایران با یک سیل مهیب مواجه شدیم و به سوگ رفتن یک هنرمند بزرگ استاد جمشید مشایخی نشستیم.
وی ادامه داد : همه کسانی که او را میشناسند، می دانند که بزرگی او تا کجا بود و همواره امضایش خاک پای مردم ایران بود و ما باید از این بزرگ مرد درس افتادگی و معرفت بیاموزیم.
وی ادامه داد:منش مشایخی احترام و ادب به پیشکسوت بود اما متاسفانه در روزهای آخر در فضای مجازی برخوردهایی با این هنرمندعزیز دیدیم که شایسته نبود و دردناک بود .
نوربخش ادامه داد: من از طرف خانه موسیقی به خانواده وی و‌ مردم و بخصوص نادر مشایخی تسلیت می گویم‌.


علی نصیریان یار دیرین جمشید مشایخی، بعد از ادای احترام به پیکر او، با گریه گفت: آقای مشایخی در مراسم درگذشت آقای رشیدی گفتند انتظار نداشتم بیایم اینجا برای این مراسم، من انتظار داشتم با تو، انتظامی و رشیدی روی صحنه بیایم. این روزها حال خوشی ندارم، همسرم را از دست دادم و بعد رشیدی، انتظامی و حالا مشایخی که این‌ها ضربه‌های بزرگی بر پیکر من بود.
مشایخی کمال‌الملک را زنده کرد و به تصویر کشید. او یکی از ۵ ستون هنرهای نمایشی ایران بود و با رفتن این هنرمندان، این هنر سست می‌شود، اگرچه بسیاری هنرمندان با استعداد و خلاق داریم اما کسی جای جمشید مشایخی را نمی‌گیرد.
مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت بلکه خودجوش به آنچه می‌خواست رسید.

در انتهای مراسم نماز میت بر پیکر جمشید مشایخی توسط حجت الاسلام دعایی قرائت شد و پیکر به قطعه هنرمندان منتقل شد.
خبرنگار و عکاس: هادی گرجی

کد N2130829

وبگردی